Laman Web Rasmi
Pejabat Daerah Dan Tanah Setiu
" Kami Sedia Membantu "
~ Senyum Selalu ~
Bahasa (Di Terjemahkan oleh Google): Malay Chinese (Simplified) English
Soalan Lazim PDF Cetak E-mail

PENGURUSAN PEJABAT DAERAH

1) Soalan

Apakah bisnes utama Pejabat Daerah Setiu?

Jawapan

Pejabat Daerah Setiu Menyediakan Perkhidmatan Duti Setem, Suruhanjaya sumpah, lesen penulis, lesen tukang emas, JKKK, berkaitan kemasyarakatan dan pembangunan daerah.

2) Soalan

Bahagian manakah urusan pengesahan borang @ Dokumen untuk disahkan oleh Penghulu?

Jawapan

Pengesahan boleh dibuat di Pejabat Daerah Setiu di Tingkat 3, Bahagian Pembangunan Masyarat atau di balai-balai Penghulu Mukim berkenaan.

3) Soalan

Bagaimanakah cara untuk berurusan sekiranya berlaku kerosakan Jalan Kampung , Balairaya ,Wakaf dan sebagainya.

Jawapan

Urusan berkenaan hendaklah Melalui JKKK dan dipanjangkan kepada Bahagian Pembangunan Fizikal Pejabat Daerah Setiu.


PENGURUSAN PEJABAT TANAH

1.Bagaimanakah caranya untuk memohon tanah?

Cara untuk membuat permohonan tanah ialah

i) Sila dapatkan borang Jadual 1 dikaunter permohonan tanah haram

ii) Isi borang permohanan Jadual 1 dalam 2 salinan. (Pastikan maklumat dalam borang lengkap mengenai tanah yang dipohon, pelan lakaran tanah yang dipohon beserta maklumat diri pemohon.

iii) Setelah borang lengkap diisi sila dapatkan tandangan dan pengesahan daripada Penolong Pegawai Tanah Kanan.

iv) Selepas medapat tandatangan dan pengesahan daripada Penolong Pegawai Tanah Kanan, Sila buat pembayaran permohonan dikaunter Hasil. Bayaran Permohonan sebanyak RM10.

v) Selepas pembayaran dibuat, Sila hantar permohonan dikaunter tanah haram semula.

2. Apakah yang di maksudkan dengan tanah kerajaan ?

Semua tanah di dalam negeri itu (termasuk sebanyak mana dasar mana mana sungai, dan tepi pantai serta dasar laut, seperti yang adalah dalam lingkungan wilayah negeri itu atau batas  perairan wilayah) selain dari:

a) Tanah Berimilik
b) Tanah Rizab
c) Tanah Lombong
d) Mana - mana tanah yang di bawah peruntukan peruntukan mana mana undang undang yang berhubungan dengan hutan (sama ada diluluskan sebelum atau selepas permulaan akta ini)buat masa itu adalah hutan simpan.

3.Apakah yang dimaksudkan pelupusan tanah Kerajaan?

Pelupusan tanah kerajaan apa-apa pelupusan tanah yang dibuat oleh Pihak Berkuasa Negeri ( PBN) kepada individu/badan dalam menjalankan kuasa-kuasa yang sama di bawah undang-undang tanah terdahulu. (Sek. 42 KTN).

4. Bagaimanakah untuk mendapatkan semula tanah yang telah luput tempoh pajakan?

Bagi tanah milik yang telah luput tempoh pajakan, permohonan baru (menggunakan Borang Jadual 1) perlu dikemukakan ke Pejabat Tanah di daerah dimana tanah tersebut berada untuk diberi pertimbangan semula.

5. Apakah itu cukai tanah?

Cukai tanah mengikut Seksyen Kanun Tanah Negara 1965 ditakrifkan sebagai:
i) Apa-apa jumlah wang tahunan yang kena dibayar kepada Pihak Berkuasa negeri (PBN) sebagai cukai sewa.
ii) Apa-apa pembayaran tahunan lain terhutang kepada Pihak Berkuasa Negeri yang menurut mana-mana undang-undang bertulis, hendaklah dipungut seolah-olah ia adalah cukai sewa atau hasil tanah.
iii) Apa-apa bayaran terhutang kepada Pihak Berkuasa Negeri sebagai tunggakan cukai sewa.

6. Dengan siapa saya boleh berhubung apabila saya mempunyai sebarang kemusykilan mengenai bil cukai saya?

Anda boleh menghubungi mana-mana Pejabat Tanah di seluruh Terengganu seperti senarai di bawah:
1. PEJABAT TANAH SETIU 09-6099266 SAMBUNGAN 7111 (UNIT HASIL)
2. PEJABAT TANAH DAN GALIAN 09-6231957
3. PEJABAT TANAH DUNGUN 09-8481616
4. PEJABAT TANAH KUALA TERENGGANU 09-6222966
5. PEJABAT TANAH KEMAMAN 09-8591616
6. PEJABAT TANAH BESUT 09-6956326/28 SAMBUNGAN 1019 (UNIT HASIL)
7. PEJABAT TANAH MARANG 09-618221
8. PEJABAT TANAH HULU TERENGGANU 09-6811244 SAMB 3040 (UNIT HASIL)

7.  Sekiranya seseorang pemohon diluluskan pemberimilikan tanah kerajaan dan dikehendaki membayar premium dalam tempoh 3 bulan daripada surat di terima tetapi tidak dapat menjelaskan bayaran berkenaan dalam tempoh yang ditetapkan, bolehkah pemohon merayu melanjutkan tempoh bayaran tersebut?

Boleh merayu melanjutkan tempoh bayaran dengan syarat hanya akan diberi pertimbangan jika permohonan di kemukakan sebelum tempoh tarikh Borang 5A luput. Permohonan dianggap terbatal jika 5A tidak dijelaskan dan rayuan tidak dikemukakan dalam tempoh tersebut. Jika masih berminat, pemohon perlu mengemukakan permohonan baru (Borang Jadual 1) untuk diberi pertimbangan semula.


8.  Bagaimanakah caranya untuk memanjangkan tempoh pajakan hakmilik tanah kepada 99 tahun ataupun tempoh tertentu sekiranya hakmilik tanah sedia ada hanya mempunyai baki tempoh pajakan yang hampir luput?

Sebenarnya tiada istilah lanjut tempoh dalam undang-undang tanah. Proses yang ada hanya dengan membuat penyerahan balik dibawah Seksyen 197 Kanun Tanah Negara dan memohon untuk diberimilik semula di bawah Seksyen 42 (1) (a) KTN dimana tempoh pajakannya ditentukan oleh Pihak Berkuasa Negeri (PBN).

9.  Siapakah yang boleh memohon tanah milik yang telah luput tempoh pajakan dan pemilik asalnya telah meninggal dunia?

Sesiapa sahaja yang dinyatakan di bawah Seksyen 43 Kanun Tanah Negara(KTN) boleh memohon dan dipertimbangankan. Walaubagaimanapun, keutamaan akan diberi kepada waris-waris pemilik asal, jika ada permohonan.

10.  Bolehkah permohonan pembangunan tanah dibuat sekiranya tarikh sah Perintah Pembangunan telah luput?

Tidak. Pemohon mestilah mendapatkan perlanjutan tempoh Perintah Pembangunan sebelum mengemukakan permohonan pembangunan tanah di Jabatan ini.

11.  Bolehkan Borang Suratcara diisi dengan menggunakan dakwat biru atau pen mata bulat?

Borang Suratcara hanya boleh dilengkapkan dengan menggunakan dakwat hitam atau bertaip

12.  Di dalam Borang H ada disebutkan tentang penahanan bayaran pampasan sebanyak 25%. Jadi saya inginkan penjelasan mengenainya. Dalam keadaan manakah penahanan tersebut berlaku dan adakah pampasan untuk saya juga ditahan sebanyak itu?

Penahanan pampasan sebanyak itu 25% akan dibuat sekiranya ada bantahan daripada pihak yang memohon pengambilan untuk projek tersebut. Contohnya bagi projek lebuhraya, kalau ada bantahan daripada LLM, pembayaran pampasan akan ditahan sebanyak 25% .


13.  Perlukah bahagian penyaksian disempurnakan sekiranya cop mohor diturunkan?

Ruangan penyaksian tidak perlu dilengkapkan sekiranya terdapat cop mohor syarikat pada borang suratcara.

 

Sebarang pertanyaan, sila email ke pts[at]terengganu[dot]gov[dot]my atau pdsetiu[at]terengganu[dot]gov[dot]my

Untuk berhubung terus dengan pegawai berkaitan, sila hubungi nombor talian 09-6099266/ 267/ 277  atau rujuk Direktori Kakitangan PDTS.

 
Alamat Untuk Di Hubungi PEJABAT DAERAH DAN TANAH SETIU
22100 Bandar Permaisuri,
Setiu, Terengganu Darul Iman.
No Telefon Dan Fax TEL : +609-6099266/ 267/ 277
FAX PTS : +609-6099905
FAX PDS : +609-6099017
E-Mail E-mail PDTS :
pts[at]terengganu[dot]gov[dot]my
pdsetiu[at]terengganu[dot]gov[dot]my
Direktori Kakitangan Direktori Kakitangan
Pejabat Daerah Dan Tanah Setiu
Perkhidmatan Online
Statistik
Kemudahan Awam
Borang Maklumbalas Pelanggan
Pencapaian Jabatan
Hakcipta Terpelihara © 2017 Pejabat Daerah Dan Tanah Setiu. All Rights Reserved.
Penafian:Pejabat Daerah Dan Tanah Setiu tidak bertanggungjawab di atas kehilangan atau kerosakan disebabkan penggunaan mana-mana maklumat yang diperolehi daripada Laman ini.
Sesuai dipapar menggunakan resolusi 1024 x 768, pelayar IE8, Mozilla Firefox
Terma Dan Syarat | Dasar Privasi & Dasar Keselamatan | Bantuan | Peta Laman
Di kemaskini Pada :
Rabu 25 Oktober 2017, 10:15
Jumlah Pelawat :
736261
(Statistik Penuh)
Malaysia : http://www.malaysia.gov.my    Kerajaaan Negeri Terengganu : http://www.terengganu.gov.my    Mampu :http://www.mampu.gov.my    MSC Malaysia : http://www.mscmalaysia.gov.my
Ikuti Kami :
FacebookFeed

mod_vvisit_counterToday165
mod_vvisit_counterYesterday213
mod_vvisit_counterThis week378
mod_vvisit_counterLast week1646
mod_vvisit_counterThis month2466
mod_vvisit_counterLast month6870
mod_vvisit_counterAll days736261

QR Kod PDTS :
QR Kod Pejabat Daerah Dan Tanah Setiu